Dwujęzyczność

Home Dwujęzyczność

Znajomość dwóch języków na poziomie rodzimego użytkownika (lub zbliżonym) każdego z nich to jeden z piękniejszych darów, jaki możemy dać dzieciom. Naturalnie i organicznie dzieje się to rodzinach, w których rodzice lub opiekunowie mówią różnymi językami. Jeśli jednak w Waszym domu panuje tylko jeden język, na pomoc może przyjść przedszkole, w którym część nauczycieli mówi tylko w języku obcym. Warto wykorzystać przedszkolny wiek, niezwykle wrażliwy na naukę języków, na zapoznanie dziecka z więcej niż jedną mową. Tzw. zanurzenie w języku polega na osłuchaniu się z naturalnymi, autentycznymi wypowiedziami w konkretnych, zrozumiałych dla dziecka sytuacjach z codziennego życia. Podobnie jak w przypadku nauki mowy ojczystej, dziecko najpierw oswaja się z językiem, stopniowo zaczyna go rozumieć, a dopiero po jakimś czasie, gdy jest do tego gotowe, zaczyna aktywnie go używać.

Podobnie jak w przypadku nauki języka ojczystego, ważne jest, by nie oczekiwać od dziecka natychmiastowych efektów. Przyswojenie języka, ojczystego jak i obcego, wymaga czasu. Maluch, który ma stały kontakt z językiem obcym, prędzej czy później zacznie go wykorzystywać do komunikacji z otoczeniem.

Od początku naszej działalności stawiamy na zanurzenie dzieci w języku angielskim. Rodzimi użytkownicy tego języka są z dziećmi przez cały czas, nie pojawiają się jedynie na krótkie lekcje. Pracują z dziećmi w czasie pracy własnej, towarzyszą na spacerach i przy posiłkach, prowadzą kręgi i prezentacje materiałów montessoriańskich. Stwarza to mnóstwo okazji do chłonięcia angielskiego, a my na co dzień z radością i satysfakcją obserwujemy, jak nasze przedszkolaki coraz śmielej i naturalniej komunikują się po angielsku. 

WCAG