Misja, czyli co robimy, po co i dlaczego
Nasze inspiracje pedagogiczne to przede wszystkim sprawdzony przez dziesiątki lat na całym świecie system Marii Montessori, który stawia na wolność i samodzielność dziecka, tworzenie przygotowanego otoczenia, unikalny zestaw genialnie opracowanych pomocy rozwojowych i rolę nauczyciela jako przewodnika i obserwatora. Odkrycia Marii Montessori zyskały w ostatnich latach solidne potwierdzenie nie tylko empiryczne w niezliczonych placówkach pracujących w tym nurcie, ale też naukowe i teoretyczne, dzięki rozwojowi neuronauk, w tym neurodydaktyki. Śledzimy zatem bieżący stan wiedzy na temat procesów uczenia się i optymalnych warunków rozwoju dzieci i wykorzystujemy ją, planując naszą pracę.
Skupiamy się przede wszystkim na zapewnieniu dzieciom poczucia bezpieczeństwa, bo jest ono fundamentem ich wszelkiej aktywności, warunkiem skutecznego uczenia się i rozwoju.
Stawiamy na stopniową i niewymuszoną adaptację, ściśle współpracując tu z rodzicami, i łagodnie wdrażamy maluchy do przedszkolnych zajęć i obyczajów. Nie ma u nas przemocy na żadnym etapie adaptacji.
Tworzymy wzbogacające środowisko, które wspiera rozwój dzieci w tym niezwykle ważnym i wrażliwym okresie ich rozwoju, rozbudza ich ciekawość, kreatywność i wyrabia dobry smak.
Wierzymy, że główną zaletą przebywania w zróżnicowanej wiekowo grupie dzieci i w towarzystwie wrażliwych na potrzeby dzieci dorosłych przewodników jest stopniowe zdobywanie zaufanie do świata, poznawanie swojego w nim miejsca, oswajanie się z różnorodnością i wzmacnianie wiary w swoje społeczne kompetencje.
Mamy doświadczenie w postępowaniu z dziećmi wrażliwymi (dotykowo, słuchowo, emocjonalnie, społecznie) i tworzymy dla nich optymalne warunki, aby mogły swoją specyfikę wykorzystać z korzyścią dla siebie i innych.
Unikamy rozbudzania rywalizacji, zachęcamy do kooperacji i rozwoju własnej indywidualności bez potrzeby ciągłego porównywania się z innymi i bez popędzania.
Wzorem Zachodu chcemy mieć rankingi i bez przerwy się ścigać – zauważa prof. Gruszczyk-Kolczyńska. – A rozwojowi dziecka nie sprzyja wyścig. Wielokrotnie widziałam dzieci, które zdawały się marniutkie edukacyjnie, a potem nagle przemieniały się z „poczwarek” w „motyle”. Nie jesteśmy w stanie zgadnąć, kiedy to się stanie. Są dzieci, na które trzeba poczekać, wykazać się cierpliwością i umiejętnie wspomagać w rozwoju. Logika wyścigu takiemu podejściu nie służy.
Stosujemy metodę zanurzenia w języku angielskim.
Z dziećmi na co dzień przebywają polscy nauczyciele oraz angielski native speaker, którego przyjazna obecność zachęca dzieci do komunikacji w jedyny dostępny dla niego sposób. Wiemy z doświadczenia, że jest to skuteczna, przyjemna i naturalna metoda wczesnego oswajania z językiem obcym, która prowadzi w ciągu kilku lat do swobodnego posługiwania się dwoma językami.
Wierzymy w naukę przez doświadczanie, a nie akademicki wykład.
Staramy się dostarczyć dzieciom jak najwięcej okazji do samodzielnego odkrywania praw tego świata, nie uprzedzamy wyników eksperymentowania i nie zniechęcamy do próbowania nietypowych rozwiązań.
Nasze mózgi nie zostały przystosowane do zapisywania informacji pochodzących z zewnątrz, ale do ich przetwarzania, wyciągania z nich ogólnych reguł i rozwiązywania z ich pomocą problemów
(Marzena Żylińska, Neurodydaktyka Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi)
Ciekawość świata i miłość do zdobywania wiedzy to dziecięcy kapitał, którego staramy się nie zmarnować, a pomnożyć z pożytkiem dla nich samych i świata, który będą współtworzyć.
Z uwagi na powyższe pozwalamy się brudzić i moczyć w trakcie pracy i zabawy (ubranka na zmianę i wodoodporne fartuchy konieczne!).
Dziecko u nas ma być aktywnym podmiotem procesu uczenia się, a nie biernym odbiorcą wiedzy przekazywanej przez autorytet.
Stawiamy na rozumienie przed zapamiętywaniem, doświadczanie przed powtarzaniem.
Wspieramy samodzielność (w codziennych czynnościach, ale też myśleniu i tworzeniu), swobodę ekspresji przy poszanowaniu praw innych, odpowiedzialność za swoje czyny.
Nie stosujemy przymusu, izolacji i poniżenia jako środków „wychowawczych”, służących wyrobieniu posłuszeństwa wobec silniejszego (karne krzesełka, tablice zachowania, naklejki czy pieczątki itp).
Staramy się pielęgnować w dzieciach ich przyrodzoną ciekawość świata i chęć do nauki. U nas nie dowiedzą się, że uczenie się nowych rzeczy może być trudem i mozołem; zapamiętają raczej, że jest przygodą i przyjemnością.
Wspieramy wewnętrzną motywację do poznawania świata i samodoskonalenia się – unikamy oceniania i porównywania jako narzędzi manipulacji. Bowiem:
“Motywacja jest pochodną ciekawości poznawczej. Nie doceniając jednej, niszczymy automatycznie tę drugą” a “Od mierzenia jeszcze nikt nie urósł, ale wielu straciło motywację”
(Marzena Żylińska, Neurodydaktyka Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi)
Uczymy nazywania i wyrażania emocji, empatii, pomagamy rozwiązywać konflikty w grupie. Psycholog pracujący w nurcie NVC i rodzicielstwa bliskości jest u nas na stałe, codziennie towarzyszy dzieciom i dorosłym.
W środku aglomeracji staramy się zapewnić dzieciom możliwie duży kontakt kontakt z przyrodą i ruch na świeżym powietrzu.
Pokazujemy, jak w praktyce wygląda opieka na zwierzętami domowymi i jak różne są ich potrzeby.
Kładziemy duży nacisk na prace manualne i zajęcia ruchowe jako najlepiej i naturalnie wspomagające wszechstronny rozwój dziecka.
Wierzymy, że dziecko dla zdrowego i zrównoważonego rozwoju potrzebuje przede wszystkim zdrowego jedzenia, odpowiedniej ilości snu i ruchu. Zapewniamy zatem zbilansowane menu, stały dostęp do świeżej wody, czas na odpoczynek i wyszalenie się.
W zgodzie ze współczesną wiedzą o potrzebach dzieci tworzymy optymalne warunki do pracy i skupienia: wnętrze spokojne, wykończone naturalnymi materiałami, bez nadmiaru rozpraszających ozdób i agresywnych czy tandetnych dekoracji. Dajemy dzieciom szansę współtworzyć i dbać o swoje przedszkolne otoczenie, aby czuły się w nim u siebie i bezpiecznie.
Dzieci z trudnościami rozwojowymi lub z niepełnosprawnościami mają w naszym przedszkolu zapewnione przyjazne warunki oraz wsparcie zespołu specjalistów gwarantujących terapię w każdym z obszarów jej wymagających (terapeuta SI, neurologopeda, psycholog, pedagog specjalny).